Präsenz/Presence → Design DepartmentHMKW Berlin

Präsenz/Presence – Where have you been? Here we are. – Concept & Design
MA Communication Design 04/05 × Prof. Andine Müller & Prof. Dr. Jan Henning Raff

Like many universities, we decided to show the work of the last semester online, but we went a step further: Our PRESENCE shows everything from everyone, not a best of, but a documentation of our diverse work. The students and their works are in the first row. Our automatically generated layout lets the works speak for themselves – we trust in the power of visual communication. The layout also refers (ironically) to the omnipresent zoom practice. Every student is represented in an own camera frame. In the Master Communication course, first visual ideas for the exhibition were evolved, coordinated and then discarded. Sedef Bayram developed the impulse for the final website, a very quiet key visual, the simple idea of creating presence with a simple click in times of social distancing.

Wie viele Hochschulen haben wir uns entschieden die Arbeiten des letzten Semesters online zu zeigen, aber wir sind einen Schritt weiter gegangen: Unsere PRÄSENZ zeigt Alles von Allen, kein geschöntes Best of, sondern eine Doku unserer vielfältigen Arbeit. Die Studierenden und ihre Arbeiten stehen klar im Vordergrund. Unser automatisch generiertes Layout lässt die Werke sprechen – wir vertrauen auf die Kraft der visuellen Kommunikation. Das Layout nimmt außerdem (ironisch) Bezug auf die allgegenwärtige Zoom-Praxis. Jede/r ist repräsentiert in einem Kamera-Frame. Im Master Communication Kurs wurden erste visuelle Ideen entwickelt, abgestimmt und wieder verworfen. Den Anstoß für die final entwickelte Webseitenpräsenz entwickelte Sedef Bayram, ein sehr leises Keyvisual, die einfache Idee Präsenz über einen bloßen Klick herzustellen in Zeiten von Social Distancing.

Concept & Design: Prof. Andine Müller Concept, Design & Code: Prof. Dr. Jan-Henning Raff